Уніфікований паспорт Гендерний підхід в освіті
ГЕНДЕРНИЙ ПІДХІД В ОСВІТІ
Гендерний підхід в освіті є методологічним інструментом аналізу та проектування інституційних, організаційних і особистісних змін, що ґрунтується на врахуванні чинників статі в системі освіти та спрямований на реалізацію принципу рівних прав і свобод та створення рівних можливостей для жінок і чоловіків відповідно до міжнародних зобов’язань України, статей Конституції України, Закону України «Про рівні права та можливості жінок і чоловіків».
Метою гендерного підходу в системі освіти вважаємо передусім формування гендерночутливого освітнього простору та формування у всіх суб’єктів освітнього процесу егалітарного мислення, яке передбачає розуміння сутності норм та установок взаємодії статей на принципах паритетності й гендерної рівності, усвідомлення потреби керуватися ними в усіх сферах життєдіяльності, подолання в собі та деконструкція в суспільному просторі й найближчому оточенні гендерних стереотипів.
Впровадження гендерного підходу в освіту передбачає наступні складові:
- відповідну нормативну базу загального характеру з обов’язковою гендерною складовою;
- інтегрованість гендерної проблематики в навчально-виховний процес;
- дотримання гендерного паритету у складі керівництва та професорсько-викладацького складу в системі освіти;
- гендерну обізнаність і чутливість всіх суб’єктів освітнього процесу;
- формування експертного середовища для регулярного проведення гендерної експертизи науково-методичного супроводу освітньої діяльності;
- незалежну гендерну експертизу органів управління освітою та закладів освіти.
Очікувані результати від впровадження гендерного підходу:
- реалізація принципу рівних прав і можливостей для жінок і чоловіків у системі освіти;
- розвиток гендерної компетентності і чутливості всіх суб’єктів освітнього процесу;
- деконструкція гендерних стереотипів, що існують у суспільстві і обмежують індивідів у професійному і особистісному розвитку;
- створення умов в системі освіти для самореалізації особистості та можливості суміщати трудову та навчальну діяльність із сімейними обов’язками всіх суб’єктів освітнього процесу;
- підвищення якості і ефективне використання людського капіталу.