Центр ґендерної освіти (Ґендерний центр) вищого навчального закладу
Інституція, що створюється задля надання методичної та науково-практичної підтримки викладацькому складу та студентській молоді ВНЗ щодо впровадження у навчально-виховний процес ґендерних підходів та ідей ґендерної рівності шляхом організації науково-дослідної роботи, виховних заходів для забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, ліквідації всіх форм дискримінації, запобігання насильству у всіх сферах життя суспільства та протидія торгівлі людьми.
Основні цілі ҐЦ:
підвищення теоретико-методологічного рівня і результативності наукових досліджень у сфері ґендерних досліджень;
формування методологічної культури науковців-дослідників, що займаються вивченням та дослідженням ґендерних проблем;
підготовка до науково обґрунтованих концепцій і технологічних розробок у сфері ґендерних досліджень;
моделювання і проектування ґендерних систем і технологій сучасних наукових досліджень.
Основні завдання ҐЦ:
· організація методичної роботи у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків у ВНЗ;
· надання інформаційних, довідкових та просвітницьких послуг у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків студентам та викладачам ВНЗ;
· організація науково-дослідницької та виховної роботи у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків у ВНЗ;
· сприяння розвитку міждисциплінарних досліджень, спрямованих на підвищення потенціалу ґендерних досліджень;
· організація наукової розробки нових перспективних напрямів і технологій ґендерних досліджень, розробка науково обґрунтованих рекомендацій у сфері впровадження ґендерних підходів;
· сприяння ефективному управлінню інноваційними процесами у сфері гендерної освіти, консультативний супровід і підтримка цих процесів;
· сприяння захисту законних прав та інтересів професорсько-викладацького складу та студентів щодо ґендерної рівності.
· проведення семінарів, конференцій і інших науково-організаційних заходів, спрямованих на вдосконалення ґендерних досліджень і їх реалізацію в практиці освітніх установ;
· грантові дослідження і проектні розробки на замовлення різних організацій та установ.
Основні напрями діяльності ҐЦ:
· ґендерний аналіз діяльності ВНЗ;
· підготовка публікацій з ґендерної тематики: наукові і методичні розробки, навчально-методичні посібники і підручники, узагальнення передового досвіду тощо;
· консультаційний і науково-методичний супровід ґендерних досліджень і інновацій, проведення семінарів і конференцій, ознайомлення дослідників з сучасними науковими підходами і теоретичними концепціями ґендерного інтегрування, проведення теоретико-методологічних і науково-практичних семінарів;
· організація методичних об'єднань та нарад для працівників ВНЗ, семінарів, круглих столів, виставок науково-методичної літератури, презентацій, конкурсів, науково-практичних конференцій, тренінгової роботи;
· створення тимчасових науково-дослідних колективів для проведення грантових досліджень на замовлення різних організацій та установ; підготовка заявок на фінансування досліджень з різних фондів.
· організація системи ґендерного інформування та просвіти у ВНЗ;
· розробка, виробництво та розповсюдження буклетів, листівок, пам'яток, плакатів на ґендерну тематику;
· проведення інформаційних кампаній у ВНЗ;
· організація діяльності бібліотеки: поповнення, систематизацію, зберігання, облік і реєстрація друкованих матеріалів (методична література, періодика, буклети, плакати тощо);
· систематизація та організація використання фото-, відео-, аудіоматеріалів, матеріалів на електронних носіях;
· створення і поповнення інформаційної бази даних.
Підставою для створення та діяльності ЦҐО ВНЗ слугують:
Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»;
наказ Міністерства освіти і науки України від 10.09.2009р. № 839 «Про впровадження принципів ґендерної рівності в освіту»;
наказ ректора вищого навчального закладу.
ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЦЕНТР ҐЕНДЕРНОЇ ОСВІТИ (ҐЕНДЕРНИЙ ЦЕНТР) ВНЗ
1. Загальні положення
1.1. Центр ґендерної освіти (Ґендерний центр) далі Центр організований відповідно до наказу №___ від «___» 201 р. як структурний науково-дослідний підрозділ ___________________________________________________________________
Центр створено з метою надання науково-практичної допомоги викладачам та студентам вищих навчальних закладів щодо впровадження ідей ґендерної рівності у навчально-виховний процес шляхом посилення ґендерного компоненту у змісті соціально-гуманітарних дисциплін; проведення виховних заходів; організації науково-дослідної роботи для забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; ліквідації всіх форм дискримінації; запобігання насильству у всіх сферах життя суспільства; протидії торгівлі людьми тощо.
1.2. Адміністративно Центр ґендерної освіти діє на базі __________________________________________________________________
2. Завдання та організація діяльності Центру
2.1. Завданнями Центру є:
а) створення інформаційних ресурсів з ґендерної проблематики для учасників освітнього процесу;
б) поширення ґендерних знань шляхом розробки та впровадження новітніх соціально-педагогічних, інформаційно-просвітницьких та навчально-виховних технологій;
в) підвищення рівня обізнаності студентської молоді з ґендерних питань;
г) вивчення, вдосконалення та розповсюдження відповідних ґендерних технологій та методик з метою впливу на спрямованість та зміст освітньо-виховного процесу в навчальних закладах;
д) зосередження громадської уваги та уваги засобів масової інформації на ґендерних питаннях за допомогою проведення інформаційних кампаній, розробки та розповсюдження соціальної реклами за підтримки соціальних служб міста та області.
2.2. Напрями діяльності Центру полягають у створенні освітньо-виховними засобами умов для забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків, ліквідації всіх форм дискримінації, попередження насильства, протидії торгівлі людьми шляхом:
• підготовки та проведення досліджень з питань ґендерного становлення особистості як елементу її соціалізації, ґендерної нерівності та дискримінації у суспільстві; аналізу та узагальнення набутого дослідниками теоретичного та емпіричного матеріалу з цих питань;
• організації студентського волонтерського руху, що має на меті популяризацію ідеї ґендерної рівності, поширення ґендерних знань та цінностей
• проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи з ґендерних питань серед студентської молоді та викладачів вищого навчального закладу;
• підготовка інформаційних матеріалів з актуальних ґендерних проблем сьогодення, підготовка соціальної реклами, шляхом залучення студентської молоді;
• підтримка громадських та державних просвітницьких ґендерних ініціатив; співпраця з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, соціальними службами, іншими закладами освіти, підприємствами, об’єднаннями громадян, установами та організаціями, експертами з питань рівних прав та можливостей; попередження насильства, протидії торгівлі людьми;
• активізації науково-дослідної роботи студентів та викладачів з ґендерних питань; участі в організації та проведенні заходів різних рівнів (семінарів, конференцій, конгресів, форумів, круглих столів, конкурсів з ґендерної тематики); підготовки друкованих матеріалів (статті, навчально-методичні посібники, монографії).
• впровадження ґендерного компоненту в навчальний процес.
3. Кошти та фінансування
Центр функціонує на засадах, визначених ВНЗ.
Фінансування проектів та ініціатив Центру може здійснюватися:
• за рахунок коштів, що виділяються на виконання конкретних держбюджетних тем Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;
• за рахунок грантів, фондів тощо;
• коштів, що надходять для проведення госпдоговірних робіт;
• на інших договірних засадах, що регламентуються наказами ректора вищого навчального закладу.
Кошти, що виділяються Центру для проведення досліджень, не можуть бути використані для інших цілей.
4. Плани діяльності та тематика заходів Центру, що спрямовані на вирішення вказаних вище завдань, складаються та корегуються щорічно відповідно до чинного законодавства про організацію науково-дослідних робіт, наказів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, планів роботи ВНЗ. Щорічні плани науково-дослідних робіт Центру затверджуються Вченою радою ВНЗ. Наприкінці навчального року працівники Центру складають звіт про свою діяльність. Звіт про роботу Центру розглядається на засіданні _________________.
- Обов’язки відповідальних за роботу Центру
Відповідальні за роботу Центру призначаються на посаду наказом ректора вищого навчального закладу й виконують обов’язки керівників різних видів робіт, що проводить Центр:
а) розробляють разом з викладачами та кураторами груп перспективні напрями та конкретні плани просвітницької та волонтерської діяльності;
б) безпосередньо керують роботою Центру, відповідають за розробку та виконання затверджених напрямів та планів, результатів організаційної та науково-дослідної діяльності Центру;
в) забезпечують координацію і комплексне проведення досліджень у співпраці з іншими науковими установами (організаціями), закладами освіти, соціальними службами тощо.
5.1. Усі інші адміністративні та фінансові питання вирішуються ректором вищого навчального закладу за поданням керівника Центру у встановленому порядку.
- Ліквідація центру
Центр може бути реорганізовано наказом ректора вищого навчального закладу.
КОНЦЕПЦІЯ ГЕНДЕРНОЧУТЛИВОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ (ДРУГА РЕДАКЦІЯ )
КОНЦЕПЦІЯ ГЕНДЕРНОЧУТЛИВОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
(ДРУГА РЕДАКЦІЯ )
(Концепцію гендерночутливого ВНЗ було розроблено учасницями та учасниками IV Школи з обміну досвідом діяльності осередків гендерної освіти ВНЗ (Харківська обл., Зміївський р-н, 16-18 березня 2012 р.) та дороблено в процесі діяльності Всеукраїнської мережі осередків гендерної освіти ВНЗ)
І Вступ
Невід’ємним компонентом побудови сучасного демократичного толерантного суспільства є впровадження принципу гендерної рівності у всі сфери життєдіяльності, в тому числі, в освіту.
Концепція гендерночутливого ВНЗ (далі - Концепція) націлена на реалізацію принципу рівних прав і свобод та створення рівних можливостей для жінок і чоловіків у відповідності з міжнародними зобов’язаннями України у сфері забезпечення рівних прав та можливостей, із статтями Конституції України, Законом України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» з урахуванням національної соціально-економічної ситуації.
В основі Концепції лежить принцип державногромадського управління освітою, відповідно до якого:
„розробка і реалізація Концепції здійснюється на базі широкого суспільного консенсусу;
„заходи, передбачені Концепцією, можуть здійснюватися як на державній, так і на державно-громадської чи громадській основі;
„держава прагне до максимально широкого використання потенціалу недержавних об›єднань, органи державної влади враховують думки недержавних об›єднань з питань розвитку ґендерної рівності в сфері освіти;
„при реалізації Концепції використовуються механізми соціального партнерства.
ІІ. Глосарій
Гендерна компетентність - сукупність знань, умінь, навичок, цінностей та ставлень, що дають змогу ефективно впроваджувати принцип рівних можливостей обох статей в усі сфери життєдіяльності суспільства (3, 326)
Гендерна чутливість - один з критеріїв оцінки планування змін, проектів, методів дослідження та аналізу, що сприяють встановленню гендерного балансу (1, 155).
Вищий навчальний заклад (ВНЗ) — освітній, освітньо-науковий заклад, який заснований і діє відповідно до законодавства про освіту, має один з чотирьох рівнів акредитації, реалізує відповідно до наданої ліцензії освітньо-професійні програми вищої освіти за певними освітніми та освітньо-кваліфікаційними рівнями, забезпечує навчання, виховання та професійну підготовку осіб відповідно до їх покликання, інтересів, здібностей та нормативних вимог у галузі вищої освіти, а також здійснює наукову та науково-технічну діяльність.
Гендерночутливий вищий навчальний заклад (ВНЗ) - це ВНЗ, що здійснює наукову та науково-технічну діяльність з урахуванням гендерного підходу та має в змісті діяльності гендерну складову.
ІІІ. Рекомендації щодо впровадження гендерного підходу у систему вищої освіти
Впровадження гендерних підходів у систему вищої освіти може відбуватися шляхом:
„органічного включання гендерних аспектів до змісту нормативних та вибіркових навчальних курсів;
„долучення окремих тем гендерної проблематики до нормативних курсів соціально-гуманітарного циклу;
ВПРОВАДЖЕННЯ ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ В СИСТЕМУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ДОСВІД ТА КРАЩІ ПРАКТИКИ
„уведення гендерного компоненту до контексту викладу окремих тем означених курсів;
„уведення окремих гендерних курсів (за професійним спрямуванням) до варіативної частини навчальних планів;
„надання можливості студентам та студенткам обирати спецкурсів гендерного спрямування;
„розширення гендерної тематики наукової роботи студентів (навчальні проекти, доповіді, наукові статті, курсові та дипломні роботи);
„урахування гендерних особливостей студентської аудиторії та специфіки ВНЗ під час підготовки навчальних занять;
„унесення гендерної проблематики до переліку виховних заходів вищої школи (3, р. ІІІ).
IV. Рівень гендерної чутливості ВНЗ може визначатися такими показниками:
„наявність нормативних документів загального характеру та гендерної складової в навчальних планах та інших інформаційно-методичних матеріалах;
„наявність гендерної складової в змісті навчально-виховного процесу та інтегрованість гендерної проблематики в навчально-виховний процес в цілому;
„гендерна рівновага у складі керівництва та професорсько-викладацького складу (у складі наявність однієї статі не менше 40%);
„регулярне проведення у ВНЗ гендерної експертизи (навчальних планів, лекцій та т. д.);
„наявність та діяльність осередку гендерної освіти (центру гендерної освіти, гендерного центру, лабораторії, кафедри тощо);
„проведення та результати незалежного гендерного аудиту діяльності ВНЗ;
„створення у ВНЗ середовища, яке дозволяє студентській аудиторії та професорсько-викладацькому складу збалансовано поєднувати професійні і приватні інтереси;
„ступінь доступу для викладачів та викладачок до матеріальних благ та кар’єрного розвитку: соціальна підтримка, надбавки, гнучкий графік роботи, премії тощо.
V. Параметри гендерного аудиту ВНЗ
1. Параметричні дані: назва ВНЗ; рівень акредитації; форма власності.
2. Аналіз відсоткового співвідношення жінок/ чоловіків:
„керівний склад (ректор, проректори, декани, завідувачі кафедр);
„професори, доктори наук, кандидати наук, аспіранти, магістранти;
„педагогічний склад ВНЗ (по факультетах, кафедрах);
„студентський склад ВНЗ (по факультетах, курсах).
3. Науково-дослідницька та аналітична діяльність з гендерної тематики:
„гендерна експертиза навчальних програм та розробка практичних рекомендацій щодо введення гендерної складової до програм курсів;
„проведення наукових досліджень;
„написання та публікація наукових статей: назва; джерела та рівень публікації;
„написання та захист наукових робіт (назва, кількість): курсові; дипломні; магістерські; дисертаційні (кандидатські, докторські) з урахуванням специфіки ВНЗ;
„організація та проведення заходів у ВНЗ (наукові, науково-практичні конференції та інш.):
ВПРОВАДЖЕННЯ ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ В СИСТЕМУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ДОСВІД ТА КРАЩІ ПРАКТИКИ
„назва; рівень проведення; форма заходу; кількість учасників; партнери;
„участь у заходах інших ВНЗ різних профілів.
4. Навчально-методична діяльність:
„окремі курси з гендерної тематики: дисципліна; кількість годин; авторство; статус (обов’язковий, факультатив, спеціальний, нормативний, дистанційний);
„навчально-методичні посібники та підручники;
„лекції (тематика);
„методичні та дидактичні матеріали до курсів;
„використання інноваційних інтерактивних методів навчання: рольові ігри; тренінги та ін.
5. Виховна діяльність:
„виховні заходи, що включають гендерну складову: назва; рівень проведення; форма заходу; кількість учасників/учасниць; партнери.
6. Інформаційна складова роботи ВНЗ
„профорієнтаційна діяльність: мовна та візуальна підтримка гендерної рівності у рекламних матеріалах і заходах;
„мовна та візуальна підтримка гендерної рівності на сайті, у соціальних мережах, відеороликах тощо.
7. Осередок гендерної освіти (Гендерний центр, центр гендерної освіти, кафедра, лабораторія тощо) (наявність, діяльність):
„статус та форма;
„статус керівниці/керівника центру;
„кількість співробітниць/співробітників;
„наявність матеріально-технічного забезпечення;
„форми та методи діяльності: заходи, проекти, групове та індивідуальне консультування.
8. Діяльність профспілкових органів, студентського самоврядування:
„наявність гендерного компоненту у діяльності;
„мовна, візуальна і поведінкова підтримка гендерної рівності;
„виявлення фактів дискримінації за статевою ознакою;
„виявлення фактів сексуальних домагань тощо.
9. Налагодження внутрівузівського та міжвузівського обміну досвідом:
„внутрішньовузівські заходи для професорсько-викладацького складу: назва, рівень і кількість учасників;
„курси молодого викладача та молодого куратора;
„організація або участь у міжвузівських заходах для професорсько-викладацького складу: назва, рівень і кількість учасників;
„організація або участь у міжнародних заходах для професорсько-викладацького складу: назва, рівень і кількість учасників;
10. Створення у ВНЗ середовища, яке дозволяє студентам і співробітникам збалансовано поєднувати професійні і приватні інтереси:
„наявність політики збалансованого поєднання професійної та приватної самореалізації у ВНЗ, з якою ознайомлені всі студенти та студентки, викладачі та викладачки, співробітники та співробітниці;
„моніторинг потреб студентів та студенток, викладачів та викладачок, співробітників та співробітниць;
„можливості для дистанційної роботи
„програми з догляду за дітьми: як догляд безпосередньо у ВНЗ так і субсидійований ВНЗ у іншому дитячому закладі;
„материнська/батьківська відпустка;
„здоров’язберігачі програми: безпечні для здоров’я умови у ВНЗ, орієнтовані на здоровий спосіб життя тренінги та семінари, фітнес-центри.
„програми, що допомагають впоратись зі щоденними клопотами: психологічне, педагогічне, юридичне, медичне, фінансове консультування, кафетерій тощо.
VІ. Шлях до гендерночутливого ВНЗ
„Проведення гендерного аудиту ВНЗ
„Складання гендерного портрету ВНЗ з урахуванням індикаторів
„Розробка та прийняття перспективних та поточних планів дій щодо впровадження гендерних підходів у навчально-виховний процес.
„Сертифікація ВНЗ
ВПРОВАДЖЕННЯ ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ В СИСТЕМУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ДОСВІД ТА КРАЩІ ПРАКТИКИ
„можливості для дистанційної роботи
„програми з догляду за дітьми: як догляд безпосередньо у ВНЗ так і субсидійований ВНЗ у іншому дитячому закладі;
„материнська/батьківська відпустка;
„здоров’язберігачі програми: безпечні для здоров’я умови у ВНЗ, орієнтовані на здоровий спосіб життя тренінги та семінари, фітнес-центри.
„програми, що допомагають впоратись зі що-денними клопотами: психологічне, педагогічне, юридичне, медичне, фінансове консультування, кафетерій тощо.
VІ. Шлях до гендерночутливого ВНЗ
„Проведення гендерного аудиту ВНЗ
„Складання гендерного портрету ВНЗ з ураху-ванням індикаторів
„Розробка та прийняття перспективних та по-точних планів дій щодо впровадження гендерних підходів у навчально-виховний процес.
„Сертифікація ВНЗ